NPA praktijkaccreditatie
We vinden het belangrijk om kwalitatief goede zorg te kunnen verlenen. Daarom is kwaliteit een belangrijk speerpunt voor Huisartsenposten Oost-Brabant. Hiervoor is een goed kwaliteitssysteem noodzakelijk. Om te borgen dat dit kwaliteitssysteem ook werkelijk voldoet, is een accreditatie een goede tool.
Wat is accrediteren?
Accrediteren betekent letterlijk: vertrouwen geven. Als een huisartsenpost is geaccrediteerd, betekent dit dat patiënten op de kwaliteit van de huisartsenpost kunnen vertrouwen
HAP Oost-Brabant was altijd HKZ geaccrediteerd. In 2022 is ervoor gekozen om deze certificering niet meer te verlengen en over te gaan op een andere accrediterende partij, namelijk de NPA. Gekozen is voor de NPA-norm en niet HKZ, omdat de NPA- norm een nieuwe focus en dynamiek geeft. De NPA-norm is daarnaast gericht op de huisartsgeneeskundige zorg en schrijft minder normen voor. Dat geeft een grotere flexibiliteit in de wijze waarop we het je kwaliteitssysteem kunnen inrichten. De NPA is ook echt gericht op het primaire proces. HKZ is toepasbaar op de gehele zorg en daarom minder specifiek.
Wat is NPA praktijkaccreditering?
NPA staat voor: NHG Praktijkaccreditering
Het NPA richt zich op de accreditatie van vier doelgroepen: huisartsenpraktijken, apotheekhoudende huisartsenpraktijken, zorggroepen en huisartsenposten.

Heldere kwaliteitsnormen
NPA reikt het NPA-certificaat Huisartsenpost uitsluitend uit wanneer aan een groot aantal kwaliteitsnormen is voldaan. Die kwaliteitsnormen zijn ingedeeld in vier domeinen:
- Samen leren en verbeteren op orde
- Zorg op orde
- Team op orde
- Organisatie op orde
‘Samen leren en verbeteren op orde’ is als het ware het overkoepelde domein. Dit betekent dat de kwaliteit nooit af is: in de praktijk zullen er altijd zaken zijn die beter kunnen. Daarom stelt de NPA samen leren en verbeteren centraal in het kwaliteitsdenken.
Het domein ‘Samen leren en verbeteren’ is pas op orde als jij, medewerker van Huisartsenposten Oost-Brabant, alert bent op mogelijke verbeteringen en deze ook doorgeeft aan de afdeling Kwaliteit of je leidinggevende. Indien mogelijk wordt er een actie in gang gezet die leidt tot een blijvende verbetering.